Urząd Miejski Wrocławia ogłosił przetarg na obsługę 13 linii w zachodniej części miasta i aglomeracji. Kilka autobusów, które będą przeznaczone na trasy, ma być pojazdami zeroemisyjnymi. Sześcioletni kontrakt może rozpocząć się w wakacje 2026 roku.
We wrocławskiej komunikacji miejskiej w ostatnim czasie sporo zmian. Na ulice
wyjechała na nowo przetrasowana linia tramwajowa 24, a
MPK Wrocław zakończyło współpracę z firmą Mobilis, która od 2019 roku była podwykonawcą miejskiego przewoźnika. Teraz okazuje się, że na tym się to nie skończy. Miasto ogłosiło właśnie przetarg na nowego operatora, który rozpocznie kursowanie za blisko półtora roku.
– W kontekście tego przetargu wzmacniamy jednocześnie linie miejskie obsługujące zachodnie rejony Wrocławia. Coraz mocniejsza współpraca stolicy Dolnego Śląska z sąsiednimi gminami skutkuje konkretnymi rozwiązaniami dla mieszkańców – tłumaczy Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia. – To sprawia, że korzystanie z komunikacji zbiorowej staje się dla nich bardziej dostępne i coraz bardziej atrakcyjne – dodaje.
Obsługa komunikacyjna zachodniej części aglomeracji wrocławskiej UMW informuje, że przewoźnik wyłoniony w tym przetargu zapewni obsługę dziennych linii miejskich 101, 104, 117, 123, 137, 138 i 327. Do tego włączona będzie także obsługa dziennych linii aglomeracyjnych 917, 923, 937, 938 i 948 - kursujących w gminie Miękinia oraz linii 909 (wybrane kursy), która łączy Wrocław z Gminą Kąty Wrocławskie.
Nowy przewoźnik będzie musiał być przygotowany także do realizacji dodatkowych zadań, czyli obsługi specjalnych linii autobusowych, o ile zostaną uruchomione w trakcie realizacji sześcioletniej umowy. Pośród nich są linie kursujące w czasie imprez, koncertów czy meczów oraz linie zastępcze za tramwaje.
Praca przewozowa została określona dla całego kontraktu na 14,5 mln wozokilometrów, przy czym ich roczna liczba nie może być większa niż 2,23 mln wozokm. Zamawiający ma prawo do skorzystania z tzw. prawa opcji obejmującej do 7,6 proc łącznej przewidywanej wielkości pracy przewozowej.
materiały Urzędu Miejskiego Wrocławia | Przetarg obejmuje większość linii kursujących z pętli Leśnica
Jakich autobusów oczekuje wrocławski magistrat? 31 autobusów, wyprodukowanych nie wcześniej niż 1,5 miesiąca przed rozpoczęciem kontraktu, to liczba jaką musi dysponować przyszły nowy przewoźnik. W szczegółach wygląda to tak, że 5 pojazdów to klasa midi (9,2-10 m), 26 pojazdów to klasa maxi (10-12,2 m). Przy czym 6 z tej drugiej puli musi posiadać napęd zeroemisyjny - elektryczny lub wodorowy.
Wrocławski magistrat przewidział możliwość zwiększenia liczby pojazdów w trakcie trwania umowy o kolejne 4 autobusy 12-metrowe, w tym 2 pojazdy zeroemisyjne. Co ciekawe operator może wprowadzić na ulice także autobusy przegubowe.
Pojazdy będą klimatyzowane i ogrzewane oraz w pełni niskopodłogowe. We wszystkich będzie można załadować przenośnie urządzenia przez USB oraz skorzystać z ogólnodostępnego Wi-Fi. Oprócz już standardowego wyposażenia pojazdów dodatkowo autobusy będą posiadały udogodnienia dla pasażerów o ograniczonej mobilności oraz z niepełnosprawnościami sensorycznymi. każdy nowy autobus będzie wyposażony w defibrylatory AED.
W autobusach nie zabraknie nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej. Będzie też innowacyjny system zliczenia pasażerów, który - jak informuje Urząd Miejski Wrocławia - poza standardowym zliczaniem pasażerów wsiadających i wysiadających, rozpozna czy do autobusu wsiadł pasażer z rowerem czy też rodzic z wózkiem dziecięcym.
Wiadomo, że teraz każdy nowy autobus będzie wyposażony również w defibrylator AED. To zwiększy liczbę takich mobilnych punktów na mieście.
Cena, zasięg, emisja CO2 - warunki dla przewoźnika Decydującym kryterium będzie: cena (60 proc.). Dodatkową punktację można zdobyć też za największy średni zasięg autobusów zeroemisyjnych podstawowych - według testu e-SORT 2 (20 proc.), liczbę autobusów wyposażonych w system asystenta hamowania (10 proc.) oraz najmniejszą wygenerowana ilość CO2 przez autobusy podstawowe typu Maxi (10 proc.).
Przewoźnicy zainteresowani świadczeniem usług transportowych mogą składać swoje oferty do 23 kwietnia do godz. 12. Zamawiający nie dopuszcza dzielenia kontraktu na części.
Urząd Miejski Wrocławia informuje, że na dostarczenie wymaganej liczby pojazdów oraz rozpoczęcie świadczenia usług wybrana firma będzie miała maksymalnie 12 miesięcy od dnia podpisania umowy. Jeżeli uda się zakończyć wszystkie formalności bez opóźnień, to pasażerowie nowymi autobusami pojadą w wakacje przyszłego roku.
Nowy przewoźnik będzie obecny na ulicach Wrocławia oraz gmin Miękinia i Kąty Wrocławskie przez kolejnych sześć lat.